Se opp for svindel i form av "phishing"!
Bankkunden kan selv være delvis ansvarlig for tapet som en følge av svindel ved såkalt "phishing".

Finansklagenemnda Bank har hatt til behandling en rekke klagesaker fra bankkunder som har vært utsatt for svindel i form av såkalt "phishing". I de sakene som nemnda så langt har behandlet, har nemnda kommet til at kunden er ansvarlig for tap som følge av svindelen.
Phishing er en form for datakriminalitet som går ut på at svindleren ved henvendelse til en bankkunde forleder denne til å gi fra seg sensitiv betalingsinformasjon, som kredittkortopplysninger, kode og personlig passord tilknyttet sikker betalingsløsning. Henvendelsen kan komme via e-post eller telefon, og fremstår som om den kommer fra en stor og seriøs aktør, som for eksempel Microsoft eller Apple. Den virker dermed troverdig. Informasjonen fra bankkunden brukes så til å tappe vedkommendes konto for penger.
Ansvarsforholdet reguleres av finansavtaleloven. Etter lovens § 35 tredje ledd kan banken holde kunden ansvarlig for inntil kr 12.000 av tapet dersom kunden har opptrådt grovt uaktsomt i lovens forstand.
I de klagesakene nemnda har hatt til behandling, har nemnda kommet til at kunden har opptrådt grovt uaktsomt ved å gjøre kode og personlig passord tilknyttet sikker betalingsløsning kjent for uvedkommende. Kunden har derfor blitt holdt ansvarlig for tap etter svindelen med inntil kr 12.000.
Vær obs!
- Ikke oppgi kortinformasjon, koder og personlig passord til noen som ringer til deg.
- Ikke oppgi kortinformasjon, koder og personlig passord på lenker til e-poster som du mottar.
Nemndsavgjørelser
Du kan finne alle avgjørelser fra FinKN Bank som omhandler slike saker i vårt nemndsregister under kategorien "Phishing".
Siste nyheter
Aktuelle saker fra Finansklagenemnda

Bruk av kunstig intelligens (KI) i klager – vær oppmerksom
Flere benytter i dag kunstig intelligens (KI) for å skrive klager til Finansklagenemnda. KI kan være et nyttig verktøy som hjelper deg med å formulere teksten tydelig og strukturert, men det er viktig at man også er klar over risikoene ved bruk av KI.

- Forsikring
- Ulykke
Kan forsikringsforetakene legge til krav som ikke står i vilkårene?
Nei, mener Finansklagenemnda Person. Nemnda har i en rekke saker konkludert med at forsikringsforetakene ikke kan kreve at en skade må være «uventet» eller «uforutsett» dersom dette ikke står i forsikringsvilkårene.

- Forsikring
- Bygning og innbo
Fra styrt utbedring til kontantoppgjør – kan forsikringsforetaket endre oppgjørsform?
Når det oppstår en dekningsmessig skade, kan forsikringsforetaket velge om det skal gjøre opp ved erstatningsutbetaling eller reparasjon. I tilfellene der foretaket velger reparasjon, hender det at foretaket underveis i utbedringen heller beslutter å utbetale erstatning. Endring av oppgjørsform kan føre til uenighet mellom forsikringstaker og -foretak.