Slik klager du på bank, finans og verdipapirfond
For å sikre at din sak blir behandlet raskest mulig anbefaler vi at du leser nøye gjennom stegene før du sender inn en klage.
Innhold
1. Klag til banken først
Før du kontakter FinKN, må du klage til banken/finansforetaket. FinKN kan kun vurdere saker som er ferdigbehandlet av banken/finansforetaket.
Hvis du ikke er enig i foretakets avgjørelse, kan du gi oss en skriftlig begrunnelse for hvorfor du mener foretakets avgjørelse er feil. Legg ved relevant dokumentasjon og korrespondanse, f.eks. e-poster og brev. Jo mer konkret informasjon du kan legge fram, jo bedre oversikt får vi over saken din.

2. Sjekk at klagen kan behandles av FinKN
FinKN behandler kun klager fra forbrukere, innenfor områdene bank, finans og verdipapirfond.
Vi behandler ikke klager som:
- Gjelder foretak som ikke er tilsluttet ordningen. Se oversikt her.
- Er til behandling i foretaket du vil klage på.
- Er til behandling i domstolene, eller har vært behandlet der før.
- Naturlig hører inn under en annen klageordning eller tilsynsmyndighet.
- Gjelder næringsdrivende.
3. Forbered klagen din til FinKN
En godt forberedt klage, med riktig dokumentasjon, gjør at saken kan behandles raskest mulig.
Når du sender inn klagen, bør du inkludere:
- En kort forklaring på hva du mener banken/finansforetaket har gjort feil.
- Beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med klagen.
- Evt. saksnummer.
- Kopi av avgjørelse eller annen relevant korrespondanse med foretaket.
4. Send inn klagen til FinKN
Du kan sende inn klagen via FinKNs klageskjema på nett. Det er viktig å merke seg at FinKN ikke tar imot klager som kommer på e-post.
5. Følg med på saksbehandlingen
Etter at klagen er sendt inn, vil vi sende kopi av klagen til banken/finansforetaket.
Vi tar kontakt hvis vi trenger mer dokumentasjon. All korrespondanse med både deg og banken/finansforetaket vil bli sendt til den andre parten.
FinKNs saksbehandling er skriftlig, og vår vurdering tar kun utgangspunkt i sakens dokumenter.