"Olga-svindel" - klager fikk medhold
En forbruker ble forledet til å oppgi BankID-opplysninger til en person som utga seg for å ringe fra banken.

Finansklagenemnda Bank behandlet i FinKN 2020-703 (Sparebank1 Østlandet) klage fra en forbruker som hadde blitt ringt opp av en person som utga seg for å være ansatt i banken. Telefonnummeret fremsto som bankens telefonnummer. Vedkommende spurte om hun hadde søkt om et lån, hvilket hun svarte nei til. Forbrukeren ble bedt om å oppgi BankID-opplysninger for å få stoppet utbetaling av lånet. Kontoen ble belastet for kr 120 850.
Banken holdt forbrukeren ansvarlig for tapet og mente at forbrukeren forsettlig hadde unnlatt å oppfylle sine forpliktelser etter kortavtalen, avtalen om personlig BankID og finansavtalelovens § 34 første ledd. Forbrukeren mente at hun var blitt utsatt for svindel, og bestred ansvar for transaksjonene.
Nemndas flertall kom til at forbrukeren kun var ansvarlig for en egenandel på kr 12 000. Du kan lese hele avgjørelsen her.
Saken ble behandlet i møte sammen med to andre saker med likeartet faktum og samme rettslige problemstillinger, se FinKN 2020-706 og FinKN 2020-707.
(Oppdatert 19.10.2020): Nemndas avgjørelse i de tre sakene er ikke akseptert av Sparebank 1 Østlandet, og banken er således forpliktet til å dekke begge parters saksomkostninger ved en ev. behandling i domstolene, jf. finansforetaksloven § 16-3 andre ledd.
Siste nyheter
Aktuelle saker fra Finansklagenemnda

Bruk av kunstig intelligens (KI) i klager – vær oppmerksom
Flere benytter i dag kunstig intelligens (KI) for å skrive klager til Finansklagenemnda. KI kan være et nyttig verktøy som hjelper deg med å formulere teksten tydelig og strukturert, men det er viktig at man også er klar over risikoene ved bruk av KI.

- Forsikring
- Ulykke
Kan forsikringsforetakene legge til krav som ikke står i vilkårene?
Nei, mener Finansklagenemnda Person. Nemnda har i en rekke saker konkludert med at forsikringsforetakene ikke kan kreve at en skade må være «uventet» eller «uforutsett» dersom dette ikke står i forsikringsvilkårene.

- Forsikring
- Bygning og innbo
Fra styrt utbedring til kontantoppgjør – kan forsikringsforetaket endre oppgjørsform?
Når det oppstår en dekningsmessig skade, kan forsikringsforetaket velge om det skal gjøre opp ved erstatningsutbetaling eller reparasjon. I tilfellene der foretaket velger reparasjon, hender det at foretaket underveis i utbedringen heller beslutter å utbetale erstatning. Endring av oppgjørsform kan føre til uenighet mellom forsikringstaker og -foretak.