Kortsvindel ved "phishing" - spørsmål om grov uaktsomhet
Klagerne hadde blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt e-poster som fremsto som om de kom fra Apple.

Finansklagenemnda Bank har behandlet to saker hvor klager ble utsatt for svindel etter å ha mottatt e-post som fremsto som om den kom fra Apple.
Spørsmålet i sakene var om kortholderen grovt uaktsomt hadde unnlatt å beskytte sine personlige sikkerhetsanordninger for kortet, med den konsekvens at han etter finansavtaleloven § 35 tredje ledd, jf. § 34 første ledd, var ansvarlig for en egenandel på kr 12 000.
I begge sakene, FinKN 2019-336 (SpareBank1 Kredittkort AS) og FinKN 2019-338 (DNB Bank ASA), kom nemndas flertall til at klageren måtte gis medhold.
Nemndas avgjørelser er ikke akseptert, og de to innklagede bankene er således forpliktet til å dekke begge parters saksomkostninger ved en evt. behandling i domstolene jf. finansforetaksloven § 16-3 andre ledd.
Nemndsavgjørelser
Du kan finne alle avgjørelser fra FinKN Bank som omhandler slike saker i vårt nemndsregister under kategorien "Phishing".
Siste nyheter
Aktuelle saker fra Finansklagenemnda

Bruk av kunstig intelligens (KI) i klager – vær oppmerksom
Flere benytter i dag kunstig intelligens (KI) for å skrive klager til Finansklagenemnda. KI kan være et nyttig verktøy som hjelper deg med å formulere teksten tydelig og strukturert, men det er viktig at man også er klar over risikoene ved bruk av KI.

- Forsikring
- Ulykke
Kan forsikringsforetakene legge til krav som ikke står i vilkårene?
Nei, mener Finansklagenemnda Person. Nemnda har i en rekke saker konkludert med at forsikringsforetakene ikke kan kreve at en skade må være «uventet» eller «uforutsett» dersom dette ikke står i forsikringsvilkårene.

- Forsikring
- Bygning og innbo
Fra styrt utbedring til kontantoppgjør – kan forsikringsforetaket endre oppgjørsform?
Når det oppstår en dekningsmessig skade, kan forsikringsforetaket velge om det skal gjøre opp ved erstatningsutbetaling eller reparasjon. I tilfellene der foretaket velger reparasjon, hender det at foretaket underveis i utbedringen heller beslutter å utbetale erstatning. Endring av oppgjørsform kan føre til uenighet mellom forsikringstaker og -foretak.