Hopp til hovedinnhold

Kollisjon mellom venstresvingende og forbikjørende kjøretøy

Hvordan fordeler man skylden ved kollisjon som skjer mellom et venstresvingende kjøretøy, og et forbikjørende kjøretøy?

ForsikringMotorvognOpprettet

Bilansvarslova (bal.) § 8 regulerer ansvar for skade på annet kjøretøy etter kollisjon. Iht. bestemmelsen bærer hver part sin egen skade, med mindre skaden skyldes uaktsomhet, teknisk svikt ved et av kjøretøyene, eller brudd på trafikkreglene. Dersom det er slike forhold på begge sider, skal ansvaret deles, jf. bal. § 8 annet ledd.

Finansklagenemnda Skade har i flere uttalelser tatt stilling til skylddelingen ved kollisjon mellom to kjøretøyer som skjer hvor det ene tar en venstresving i en avkjørsel, mens det andre tar en forbikjøring i motgående kjørefelt. Som en hovedregel har nemnda lagt til grunn at begge parter er like mye å bebreide, og at ansvaret dermed fordeles likt.

I FinKN 2014-400 (Landbruksforsikring AS) hadde klager (B) svingt til venstre i et veikryss, og kollidert med et annet kjøretøy (A) som samtidig foretok forbikjøring i motgående kjørebane. Selskapet mente at B måtte gis fullt ansvar for sammenstøtet, og viste blant annet til at det ikke var tilstrekkelig at B hadde signalisert avkjøringen med blinklys, men at B skulle ha kontrollert at det ikke befant seg andre kjøretøy i venstre felt. 

Nemnda la til grunn at B hadde benyttet blinklys, bemerket at A hadde lagt seg ut i motgående kjørefelt da B senket farten ved et veikryss for å svinge til venstre, og mente at begge parters opptreden var like uaktsom. Nemnda viste videre til at tingretten i sak om førerkortbeslag for A hadde lagt til grunn at det ikke var dokumentert uaktsomhet hos noen av partene, og nemnda konkluderte da med at hver part måtte bære sin skade.

Klager fikk dermed medhold. Du kan lese hele uttalelsen her.

FinKN 2016-040 (SpareBank1 Skadeforsikring AS) gjaldt kollisjon mellom klager, som tok en venstresving for å kjøre inn på en parkeringsplass, og en moped som samtidig foretok en forbikjøring på klagers venstre side i motgåyende kjøretøy. Selskapet påla klager fullt ansvar, og viste til at klager hadde vikeplikt for trafikk i motgående kjørefelt. Nemnda var enig med selskapet i at klager hadde brutt vikeplikten ved å svinge til venstre mens det var kryssende trafikk i kjørefeltet, men viste til at mopeden som foretok forbikjøringen hadde blitt ilagt forelegg for brudd på aktsomhetsplikten. Nemnda mente dermed at begge parter hadde utvist uaktsomhet, og at ansvaret måtte deles. 

Klager fikk altså medhold. Du kan lese hele uttalelsen her.

Nemnda vurderte igjen spørsmålet om skylddeling i FinKN 2016-265 (SpareBank1 Skadeforsikring AS), hvor selskapet hadde pålagt klager fullt ansvar. Klager hadde kollidert med et forbikjørende kjøretøy da klager svingte til venstre for å kjøre av hovedveien. Klager forklarte at han hadde brukt blinklys, men at han ble blendet av sollys et øyeblikk mens han svingte av veien. Nemnda kom etter en konkret vurdering til at motpartens forbikjøring hadde vært lovlig, mens klager hadde brutt vikepliktreglene, og bemerket blant annet at klager burde ha stoppet avkjøringen dersom han var blendet av sol. Ansvaret ble altså pålagt klager alene. 

Selskapet ble dermed gitt medhold. Du kan lese hele uttalelsen her.

Siste nyheter

Aktuelle saker fra Finansklagenemnda