Høyesterett enig med FinKN i sak om "Olga-svindel"
Høyesterett har i en ny dom avgjort at banken var ansvarlig for hoveddelen av tapet ved såkalt "Olga-svindel".

Høyesterett har i dom av 13.09.2022 HR-2022-1752-A (ekstern lenke) behandlet spørsmålet om bankens ansvar overfor en kunde som hadde blitt utsatt for svindel. Svindleren, som utga seg for å ringe fra banken, fikk kunden til å gi fra seg opplysninger som førte til uautoriserte transaksjoner på kontoen hennes. Denne type svindel er benevnt som "Olga-svindel". Etter BankID-avtalen har kunden plikt til ikke å røpe kode og passord – heller ikke til banken eller politiet.
Hovedspørsmålet i saken var om kunden hadde handlet forsettlig og derfor måtte dekke tapet selv. Høyesterett kom til at det ut fra ordlyden i og oppbyggingen av finansavtalelovens § 35 tredje ledd kreves at kunden også må ha vært klar over pliktbruddet for å bli ansvarlig for hele tapet. Høyesterett kom i likhet med Finansklagenemnda Bank til at kunden kun var ansvarlig for en egenandel på kr 12 000 for å ha handlet grovt uaktsomt.
Siste nyheter
Aktuelle saker fra Finansklagenemnda
- Forsikring
- Bygning og innbo
Fra styrt utbedring til kontantoppgjør – kan forsikringsforetaket endre oppgjørsform?
Når det oppstår en dekningsmessig skade, kan forsikringsforetaket velge om det skal gjøre opp ved erstatningsutbetaling eller reparasjon. I tilfellene der foretaket velger reparasjon, hender det at foretaket underveis i utbedringen heller beslutter å utbetale erstatning. Endring av oppgjørsform kan føre til uenighet mellom forsikringstaker og -foretak.
- Forsikring
- Kjøp og salg av bolig
Dom fra Høyesterett om kjøpers undersøkelsesplikt ved boligsalg
Høyesterett har nå behandlet sin første sak om avhendingslova etter lovendringen i 2022. Dommen gir viktige avklaringer både for selgere og kjøpere av brukt bolig.
- Bank og finans
Vipps fikk ikke medhold i krav om tilbakebetaling etter «muldyrvirksomhet»
En kunde som hadde opptrådt som «muldyr» i en svindelsak, ble møtt med krav om tilbakebetaling fra Vipps for å beholde kundeforholdet.