Finansklagenemndas årsrapport 2024
Finansklagenemndas årsrapport for 2024 er nå klar.

Finansklagenemnda mottok i 2024 flere saker innenfor bank og forsikring enn noen gang tidligere. Forsikring opplevde en økning på 20 prosent fra 2023, mens økningen på Bank var ni prosent. Økningen av saker inn til oss er et speilbilde av den økte pågangen som finansforetakene også opplever. Leser man deres årsrapporter, meldes flere skader til forsikringsforetakene og bankene rapporterer fortsatt svært høye volumer av svindel og svindelforsøk.
Under Nøkkeltall vil vi gjennomgå de mer overordnede tall og trender for Finansklagenemnda, mens vi går noe mer ned i detaljer under Våre fagområder. Her vil dere også kunne lese om enkelte av våre prinsipielle avgjørelser i 2024. For de som ønsker ytterligere statistikk finnes dette i et eget statstikkvedlegg.
Siste nyheter
Aktuelle saker fra Finansklagenemnda

Bruk av kunstig intelligens (KI) i klager – vær oppmerksom
Flere benytter i dag kunstig intelligens (KI) for å skrive klager til Finansklagenemnda. KI kan være et nyttig verktøy som hjelper deg med å formulere teksten tydelig og strukturert, men det er viktig at man også er klar over risikoene ved bruk av KI.

- Forsikring
- Ulykke
Kan forsikringsforetakene legge til krav som ikke står i vilkårene?
Nei, mener Finansklagenemnda Person. Nemnda har i en rekke saker konkludert med at forsikringsforetakene ikke kan kreve at en skade må være «uventet» eller «uforutsett» dersom dette ikke står i forsikringsvilkårene.

- Forsikring
- Bygning og innbo
Fra styrt utbedring til kontantoppgjør – kan forsikringsforetaket endre oppgjørsform?
Når det oppstår en dekningsmessig skade, kan forsikringsforetaket velge om det skal gjøre opp ved erstatningsutbetaling eller reparasjon. I tilfellene der foretaket velger reparasjon, hender det at foretaket underveis i utbedringen heller beslutter å utbetale erstatning. Endring av oppgjørsform kan føre til uenighet mellom forsikringstaker og -foretak.