Feil og mangler ved nyboligsalg
Mangler ved en nyoppført bolig kan være dekket av en garanti – og tvisten kan behandles av Finansklagenemnda.

Hvis man inngår avtale om kjøp av bolig under oppføring, reguleres dette av bustadoppføringslova (buofl.). En viktig bestemmelse i loven er § 12, som fastsetter en plikt for entreprenøren til å innhente en garanti fra et finansforetak. En slik garanti er ment som en sikkerhet for boligkjøperen, dersom entreprenøren ikke oppfyller avtalen.
Foretaket som har stilt garantien («garantisten») kan være både et finansforetak (en bank), eller et forsikringsforetak. I begge tilfeller kan Finansklagenemnda behandle klagesaken, så lenge foretaket er tilsluttet klageordningen.
En garanti dekker i utgangspunktet alle typer pengekrav som entreprenøren kan være ansvarlig for, dvs. krav om prisavslag, erstatning eller dagbøter («dagmulkt») ved forsinket levering. Garantien gjelder i 5 år etter overtakelse av boligen, men er begrenset til en viss andel av kjøpesummen.
Eksempler fra nemndspraksis
I FinKN 2025-920 behandlet nemnda krav fra en boligkjøper som følge av feil ved bad, parkettgulv, samt feil og mangler ved fellesareal i sameiet. Garantien var stilt av en bank, og tvisten ble derfor behandlet av FinKN Bank. Nemnda ga boligkjøperen fullt medhold, og viste til boligen ikke var i tråd med TEK 10, og at garantien også dekket feil og mangler i fellesarealene.
FinKN 2025-937 og FinKN 2025-938 gjaldt mangelskrav fra hyttekjøpere, i etterkant av at utbyggeren gikk konkurs. Garantisten var i dette tilfellet et forsikringsforetak, og sakene ble derfor behandlet av FinKN Skade. Garantisten hadde flere innvendinger mot kjøpernes mangelskrav, bl.a. ble det anført at kjøperne skulle holdt tilbake penger ved overtakelsen, og derfor hadde tapt sine mangelskrav. I begge sakene fikk boligkjøperne fullt medhold av nemnda.
I FinKN 2025-935, som gjaldt samme hytteutbygger, var tvisten mellom partene om kjøper hadde krav på dagbøter etter at utbyggeren gikk konkurs. Også i denne saken ble kjøper gitt medhold.
Du kan se flere eksempler fra nemndspraksis som gjelder entreprenørgarantier i vårt nemndsarkiv.
- Saker som er behandlet av FinKN Bank finner du i kategorien «bankgaranti» under «Sikkerhetsstillelse».
- Saker som er behandlet av FinKN Skade eller FinKN Eierskifte finner du i kategorien «entreprenørgaranti» under «Garantiprodukter».
Hva er en «garanti»?
En garanti er et juridisk begrep som kan dekke litt ulike situasjoner, men betyr kort fortalt at man har stilt sikkerhet for oppfyllelse av en forpliktelse. Det finnes flere ulike typer garanti, og i denne artikkelen omtales selvskyldnergarantier etter bustadoppføringslova. At et foretak har stilt en slik garanti, betyr altså at foretaket er ansvarlig på samme måte som entreprenøren.
Siste nyheter
Aktuelle saker fra Finansklagenemnda

Bruk av kunstig intelligens (KI) i klager – vær oppmerksom
Flere benytter i dag kunstig intelligens (KI) for å skrive klager til Finansklagenemnda. KI kan være et nyttig verktøy som hjelper deg med å formulere teksten tydelig og strukturert, men det er viktig at man også er klar over risikoene ved bruk av KI.

- Forsikring
- Ulykke
Kan forsikringsforetakene legge til krav som ikke står i vilkårene?
Nei, mener Finansklagenemnda Person. Nemnda har i en rekke saker konkludert med at forsikringsforetakene ikke kan kreve at en skade må være «uventet» eller «uforutsett» dersom dette ikke står i forsikringsvilkårene.

- Forsikring
- Bygning og innbo
Fra styrt utbedring til kontantoppgjør – kan forsikringsforetaket endre oppgjørsform?
Når det oppstår en dekningsmessig skade, kan forsikringsforetaket velge om det skal gjøre opp ved erstatningsutbetaling eller reparasjon. I tilfellene der foretaket velger reparasjon, hender det at foretaket underveis i utbedringen heller beslutter å utbetale erstatning. Endring av oppgjørsform kan føre til uenighet mellom forsikringstaker og -foretak.