Klagebehandling innen forsikring, bank, finans, verdipapirfond og inkasso

Finansklagenemnda (FinKN) er et bransjebasert klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap, og andre finansselskap.

Finansklagenemnda skal gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.

Våre fagområder

Viktig melding!

(Oppdatert 28.08.2020) Finansklagenemnda har for tiden lang saksbehandlingstid. Dette skyldes bl.a. stor saksmengde, samt begrenset kapasitet som en følge av myndighetenes restriksjoner for å begrense spredningen av Covid-19. Restriksjonene medfører også andre endringer i vår drift.

Les artikkel

Aktuelt

Avbestilling av reise pga. Covid-19

Når kan kostnader til avbestilling av reise som en følge av Covid-19 dekkes av forsikringen?

"Olga-svindel" - klager fikk medhold

Bank/finans: En forbruker ble forledet til å oppgi BankID-opplysninger til en person som utga seg for å ringe fra banken. 

Opplysningsplikt om byggeplaner

Eierskifte: I hvilke tilfeller har selger plikt til å opplyse om utbyggingsplaner på nabotomten ved salg av bolig? 

Finansklagenemndas årsberetning 2019

Årsberetningen inneholder blant annet statistikk fra saksbehandlingen i Finansklagenemndas sekretariat og nemnder.

Bitt av hai - slapp å betale sykehusregning

Person: Reiseforsikringen var utløpt, men nemnda kom likevel til at selskapet var ansvarlig for sykehusutgiftene etter et haiangrep.

Kraftig økning i antall klager på boligselger-forsikring

Eierskifte: Finansklagenemnda opplever en stor økning i antall klager på boligselgerforsikring. 

Kasteball mellom forsikringsselskap

Person: Partene var enige om at de forsikrede hadde krav på utbetaling, men ingen av forsikringsselskapene ville ta ansvaret. 

Kortsvindel ved "phishing" - spørsmål om grov uaktsomhet

Bank/finans: Klagerne hadde blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt e-poster som fremsto som om de kom fra Apple. 

Gå til toppen