Klagebehandling innen forsikring, bank, finans, verdipapirfond og inkasso

Finansklagenemnda (FinKN) er et bransjebasert klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap, og andre finansselskap.

Finansklagenemnda skal gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.

Våre fagområder

Viktig melding!

(Oppdatert 01.04.2020) På grunn av situasjonen med Korona-smitte, har vi begrenset kapasitet. Dette medfører noen endringer i vår drift.

Les artikkel

Aktuelt

Bitt av hai - slapp å betale sykehusregning

Person: Reiseforsikringen var utløpt, men nemnda kom likevel til at selskapet var ansvarlig for sykehusutgiftene etter et haiangrep.

Kraftig økning i antall klager på boligselger-forsikring

Eierskifte: Finansklagenemnda opplever en stor økning i antall klager på boligselgerforsikring. 

Norsk Tannhelseforsikring

(Oppdatert 11.10.2019) Norsk Tannhelseforsikring (Astrenska) trekker sin oppsigelse fra klageordningen. 

Kortsvindel ved "phishing" - spørsmål om grov uaktsomhet

Bank/finans: Klagerne hadde blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt e-poster som fremsto som om de kom fra Apple. 

Kasteball mellom forsikringsselskap

Person: Partene var enige om at de forsikrede hadde krav på utbetaling, men ingen av forsikringsselskapene ville ta ansvaret. 

Finansklagenemndas årsberetning 2018

Årsberetningen for 2018 er nå tilgjengelig.

Tyveri fra låst garderobeskap

Skade: Forsikringsselskapet fikk ikke medhold i at det var uaktsomt å oppbevare verdigjenstander i et låst garderobeskap.

Pensjonsopptjening ved delvis uførhet

Person: Nemnda har uttalt at også ansatte med delvis uførhet skal ha pensjonsopptjening i takt med lønnsutviklingen. 

Gå til toppen