Regelverk
Her finner du en oversikt over regelverket som regulerer Finansklagenemndas virksomhet, samt en del av mest sentrale lovene innen fagområdene vi jobber med.
- Lovregler
- Avtale om Finansklagenemnda
- Agreement on the Norwegian Financial Services Complaints Board
- Saksbehandlingsregler for Finansklagenemnda
- Rules of Procedure for the Norwegian Financial Services Complaints Board
- Vedtekter for Finansklagenemnda
- Statutes for the Norwegian Financial Services Complaints Board
- Bransjenorm for forsikring
Lovregler
Finansklagenemnda er opprettet av avtalepartene i henhold til forsikringsavtaleloven § 20-1, finansavtaleloven § 4 og inkassoloven § 22. Se også finansforetaksloven § 16-3.
I 2016 vedtok Stortinget ny lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker som gjennomfører EU-direktiv 2013/11/EU i norsk rett. Finansklagenemnda er et godkjent klageorgan iht. lovens § 3.
Avtale om Finansklagenemnda
Finansklagenemnda er opprettet ved avtale mellom Forbrukerrådet (FR), Finans Norge, Finansieringsselskapenes Forening, Verdipapirfondenes forening, NHO Mat og Drikke og Virke.
Avtalen ble sist revidert 28.03.2023, og du finner den her (PDF):
Agreement on the Norwegian Financial Services Complaints Board
Saksbehandlingsregler for Finansklagenemnda
Saksbehandlingsreglene regulerer hvordan sekretariatet og nemndene behandler klagen din. Du kan lese saksbehandlingsreglene (sist endret 21.3.2023.) her (PDF).
Rules of Procedure for the Norwegian Financial Services Complaints Board
Vedtekter for Finansklagenemnda
Finansklagenemndas vedtekter regulerer blant annet organiseringen av vår virksomhet.
Vedtektene ble sist revidert 01.03.2024, og du kan lese dem her (PDF):
Statutes for the Norwegian Financial Services Complaints Board
Bransjenorm for forsikring
Finans Norge har opprettet en bransjenorm for forsikringsselskap som har som formål å bidra til en høy grad av etterlevelse av avgjørelsene i FinKN Skade, FinKN Person og FinKN Eierskifte.
Bransjenormen fastsetter blant annet at en eventuell beslutning om å ikke akseptere nemndas uttalelse må tas på et høyt nivå i selskapet - adm.dir., daglig leder eller den som gis fullmakt - og beslutningen må begrunnes.
Videre fremgår det av bransjenormen at selskapet skal forplikte seg til å dekke klagerens saksomkostninger i første instans ved domstolsbehandling dersom selskapet ikke aksepterer nemndas uttalelse.
Du kan lese hele bransjenormen her (PDF).