"Min sak" - ny digital portal for klager

Publisert 17.03.2017

Fra 17.03.17 kan all korrespondanse i de fleste nye klagesaker hos FinKN skje papirløst via Min sak. 

FinKN

Finansklagenemnda har nå opprettet en ny digital klageportal kalt Min sak. Ved registrering av klage via klageskjemaet på finkn.no, kan klager i visse klagesaker velge å akseptere elektronisk kommunikasjon. Etter at saken er registrert og godkjent, og klager har aktivert Min sak, vil all dialog med FinKN skje via Min sak, og ingen dokumenter blir sendt ut som ordinær post på papir.

Vi gjør oppmerksom på at muligheten for elektronisk kommunikasjon via Min sak er i en utviklingsfase, og at vi i første omgang kun åpner for dette innen enkelte områder. Finansklagenemnda må derfor godkjenne bruk av elektronisk kommunikasjon i saken.

Klager vil få varsel på e-post når nye dokumenter er tilgjengelig i Min sak. Innlogging på siden skjer ved bruk av ID-porten (MinID, BankID, etc.).

Hva er ID-porten?

ID-porten er en felles innloggingsløsning til tjenester på nett, driftet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi). I ID-porten kan du logge inn med MinID, BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides for å identifisere deg.

Se også Slik skaffer du deg elektronisk ID

Dette må du være oppmerksom på ved bruk av Min sak:
  • Det er viktig at du oppgir en korrekt e-postadresse, da du vil motta en e-post med lenke for aktivering etter at klageskjemaet er sendt.
  • Du må aktivere Min sak for å kunne benytte elektronisk kommunikasjon.
  • Tilgangen til Min sak åpnes først når Finansklagenemnda har godkjent klagen.
  • Alle saksbehandlingsfrister løper fra du mottar post i Min sak. Sekretariatet kan sette frister, bl.a. for å kreve nemndsbehandling. Det er derfor viktig at du er tilgjengelig på e-postadressen du har registrert, slik at du får melding om ny post. 
Gå til toppen