Vanlige spørsmål

Hvem er vi?

Finansklagenemnda (FinKN) er opprettet av Forbrukerrådet, Finans Norge, Næringslivets Hovedorganisasjon, Finansieringsselskapenes Forening, Verdipapirfondenes forening og Virke.

Finansklagenemnda består av til sammen fem nemnder, og et sekretariat. Sekretariatet vurderer alle innkomne klagesaker, og forbereder saker for nemndene.

Vår oppgave er å løse konflikter mellom finansselskap og deres kunder. Vi arbeider fritt og uavhengig for å bidra til at hver sak får en riktig løsning.

FinKN har ikke myndighet til å fatte avgjørelser med bindende virkning for partene. Våre vurderinger er kun rådgivende, men følges av selskapene i de aller fleste tilfellene.

Hvilke saker kan klages inn til FinKN?

Bank: Tvister som gjelder banker og finansforetaks alminnelige virksomhet, for eksempel misbruk av betalingskort, lån og kreditt, bankinnskudd, investeringsrådgivning, pant, kausjon og annen sikkerhetsstillelse. 

Skadeforsikring: Alle typer skadeforsikring, som for eksempel innbo- og villaforsikring, reiseforsikring, forsikring av dyr, båt og bil, ansvarsforsikring og rettshjelpsforsikring.

Personforsikring: Tvister som gjelder forsikringsoppgjør etter personskade, sykdom, uførhet, yrkesskade og helse- og behandlingsforsikring. 

Eierskifte: Tvister etter salg av bolig – krav om prisavslag eller erstatning etter avhendingslova. Krav om regress mot selger av boligen. 

Kollisjon: Tvister som gjelder skyldspørsmål etter kollisjon mellom to biler, herunder spørsmål om avkorting og bonustap. 

Inkasso: Klager som gjelder brudd på god inkassoskikk, blant annet spørsmålet om inkassosalæret er for høyt. 

Hvilke saker kan ikke klages inn til FinKN?                                                   

Noen saker kan ikke behandles av Finansklagenemnda. Dette gjelder blant annet: 

  • Klager på selskap som ikke er tilsluttet klageordningen. 
  • Saker som ikke er ferdigbehandlet av finansselskapet, eller hvor selskapet ikke har tatt et endelig standpunkt. 
  • Saker som er til behandling i domstolene, eller har vært behandlet i domstolene.
  • Saker som naturlig hører inn under en annen klageordning eller tilsynsmyndighet.
  • Klager på bank-, finans- og inkassoselskap utenfor forbrukerforhold. FinKN kan kun behandle klager fra næringsdrivende som gjelder forsikringsselskap. 

Merk også at saker som ikke er egnet for skriftlig saksbehandling kan avvises fra nemndsbehandling. Dette gjelder blant annet saker hvor det er nødvendig å foreta umiddelbar bevisførsel, f.eks. avhøre vitner, for å kunne ta stilling til saken. 

Hvem kan klages inn til FinKN?

Publisert 15.03.2016

Alle banker, forsikringsselskap, finansselskap og inkassoselskap, som er medlemmer av Finans Norge eller noen av de andre avtalepartene, eller på annen måte er tilsluttet ordningen kan klages inn til FinKN. Dette omfatter de aller fleste finansselskap som tilbyr produkter og tjenester i Norge.

Du finner en fullstendig liste over hvilke selskaper som kan klages inn til oss her. Dersom du ikke finner selskapet du ønsker å klage på i listen, ring oss for å høre om vi kan behandle din klage. 

Hvordan kan jeg klage til FinKN?

Før du klager til oss, er det viktig at du har tatt saken opp med finansselskapet det gjelder. Vi kan kun vurdere saker som er ferdigbehandlet av selskapet, slik at du i første omgang må fremsette kravet eller klagen din for selskapet. 

Du kan sende inn klage til oss via klageskjema som du finner her:

Send klage

Du kan også sende oss en klage per e-post eller brev. Se "Kontakt oss".

Vi innhenter all nødvendig dokumentasjon fra finansselskapet du klager på, men vi ber om at du sender oss finansselskapets skriftlige svar på ditt krav hvis dette foreligger. 

Klagen hit anses som et samtykke til at vi kan kontakte innklaget selskap, og til at klagen med eventuelle vedlegg kan oversendes til selskapet. 

Hva skjer når jeg har sendt en klage?

Publisert 15.03.2016

Når vi har mottatt klagen din, oversender vi kopi av klagen med eventuelle vedlegg til finansselskapet du har klaget på, samtidig som vi ber om å få oversendt alle dokumentene i saken, samt en kommentar til klagen din.

Hvis du har sendt klagen via klageskjemaet på nettsidene og akseptert bruk av elektronisk kommunikasjon, vil du nå i de fleste saker ha mulighet til å aktivere Min sak. All dialog med FinKN vil da skje via Min sak, og ingen dokumenter blir sendt ut som ordinær post på papir. Du kan lese mer om Min sak her

Klagen vil først bli vurdert av sekretariatet for Finansklagenemnda. Sekretariatet har i noen saker adgang til å treffe en realitetsavgjørelse (vedtak) med tre ukers klagefrist. I andre saker vil sekretariatet gjøre en vurdering av klagen, eller komme med et forslag til minnelig løsning. De aller fleste klagesakene vi mottar løser seg ved sekretariatets behandling.

Saker som ikke løses i sekretariatet, kan fremlegges for en av våre nemnder. Nemndenes avgjørelser er rådgivende, men selskapet må varsle oss innen en angitt frist dersom avgjørelsen ikke aksepteres. Dersom slik varsel ikke blir sendt, er selskapet bundet av nemndsavgjørelsen.

Nemndsavgjørelsene kan overprøves av domstolene. Hvis du har fått medhold i en nemndssak som selskapet ikke aksepterer, må selskapet dekke dine saksomkostninger i tingretten (gjelder ikke klager på inkassoselskap).

FinKN

Merk: Finansklagenemndas saksbehandlingsregler er endret med virkning for klager mottatt etter 01.01.2017. Du kan lese mer om endringene her.

Koster det noe å klage?

Publisert 17.06.2016

Klagebehandlingen hos Finansklagenemnda er gratis for klager, uavhengig av sakens resultat. 

For klager som mottas etter 01.01.2017 kan det påløpe et gebyr på kr. 200 for nemndsbehandling, dersom klager har fått avslag av sekretariatet. Klagebehandlingen i sekretariatet er fremdeles kostnadsfri for klager. 

   

Gå til toppen