Om oss

Om Finansklagenemnda

Finansklagenemnda er opprettet ved avtale mellom Forbrukerrådet, Finans Norge, Næringslivets Hovedorganisasjon, Finansieringsselskapenes Forening, Verdipapirfondenes forening og Virke.

Finansklagenemndas hovedoppgave er å løse tvister mellom finansselskap og deres kunder. Som uavhengig tvisteløser skal vi bidra til at hver sak får en riktig løsning. Finansklagenemnda har ikke myndighet til å ta avgjørelser med bindende virkning for partene. Våre vurderinger og avgjørelser er kun rådgivende.  

Finansklagenemnda har skriftlig saksbehandling. Dette innebærer at vi avgir våre vurderinger og avgjørelser på grunnlag av sakens dokumenter. Ved vår vurdering av saken er vi ikke begrenset av partenes anførsler. Dette innebærer at vi kan ta stilling til tvisten på annet grunnlag enn det partene selv har anført.

Finansklagenemnda skal arbeide fritt og uavhengig av særinteresser, og fylle de funksjoner som beskrives i lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker, forsikringsavtaleloven § 20-1, finansavtaleloven § 4 og inkassoloven § 22.

Finansklagenemnda finansieres ved at finansselskapene betaler et gebyr for hver klagesak, uavhengig av sakens utfall. Klagere kan når som helst trekke en klagesak og be om å få returnert innsendte dokumenter.

Historikk

Finansklagenemnda ble opprettet ved avtale mellom partene den 1. juni 2010, og var et resultat av sammenslåingen av Bankklagenemnda og Forsikringsklagenemnda (Forsikringsklagekontoret). Bankklagenemnda ble opprettet i 1988, mens Forsikringsklagekontoret (da ”Forbrukernes Forsikringskontor”) ble opprettet allerede i 1971. Avkortningsnemnda, som ble en del av Forsikringsklagenemnda, og i dag omfattes av Finansklagenemnda ble opprettet så tidlig som i 1936. I 2016 ble også Inkassoklagenemnda en del av Finansklagenemnda. 

Gå til toppen