Internasjonalt samarbeid
I noen tilfeller befinner kunden og finansselskapet seg i ulike land, og det kan oppstå spørsmål i forbindelse med hvilket lands lovregler som kommer til anvendelse, eller hvilken klageinstans saken hører under. Finansklagenemnda bistår i slike saker ved å finne riktig klageinstans som kan behandle klagen.
FIN-NET

Finansklagenemnda er Norges representant i FIN-NET (Financial Dispute Resolution Network), som er et EU/EØS-samarbeid om behandling av grenseoverskridende utenomrettslige klager på bank- og forsikringstjenester. Hensikten bak samarbeidet er å sikre forbrukere like klagemuligheter i utlandet som i hjemlandet, og på den måten forsøke å fremme grenseoverskridende handel av finansielle tjenester. Samarbeidet har resultert i at det er etablert en informasjonsbase hvor forbrukere enkelt kan få orientering om klageorganer i utlandet, samt at det gis konkret veiledning til forbrukere som har sitt forsikringsselskap eller bank i utlandet om hvordan de skal forholde seg ved en eventuell klage. Du kan lese mer på FIN-NETs hjemmesider.
Se også video om FIN-NET her.
EUs nettbaserte klageportal (ODR-klageportalen)

Finansklagenemnda er et innmeldt klageorgan i EU-kommisjonens “Online Dispute Resolution (ODR)"-plattform. Hvis du har kjøpt en forsikring eller en annen finansiell tjeneste via internett fra et selskap i et annet EU/EØS-land, kan du nå bruke ODR-portalen til å registrere en klage.
Du kan lese mer om dette, og få tilgang til klageportalen her: Nettbasert klageportal
INFO Network
Finansklagenemnda er medlem av INFO Network (The International Network of Financial Services Ombudsman Schemes), som er et globalt samarbeid mellom klageordninger innen finans og forsikring.
