Klagebehandling innen forsikring, bank, finans, verdipapirfond og inkasso

Finansklagenemnda (FinKN) er et bransjebasert klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap, og andre finansselskap.

Finansklagenemnda skal gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.

Våre fagområder

Åpningstider sommeren 2022

Vi holder åpent hele sommeren, men med noe redusert kapasitet. Det må derfor påregnes noe ventetid på telefon. Ønsker du å snakke med en jurist, er telefontiden 13:00 - 15:00.

God sommer!

Les artikkel

Aktuelt

Nye regler om forsikringsavtaler

Endringer i forsikringsavtaloven skal styrke forbrukervernet og sikre at kundene får god informasjon og veiledning når de skal kjøpe forsikring.

Stans i pensjonsutbetaling

Person: Nemnda har uttalt at et selskap kan stanse pensjonsutbetaling som en følge av manglende kundekontroll. 

Finansklagenemndas årsrapport 2021

Vår nye, digitale årsrapport er nå klar.

Yrkesskade etter livredning

Person: Nemnda har uttalt at psykiske skader etter et mislykket livredningsforsøk kan utgjøre en yrkesskade.

Avbestilling av reise pga. Covid-19

Når kan kostnader til avbestilling av reise som en følge av Covid-19 dekkes av forsikringen?

"Olga-svindel" - klager fikk medhold

Bank/finans: En forbruker ble forledet til å oppgi BankID-opplysninger til en person som utga seg for å ringe fra banken. 

Opplysningsplikt om byggeplaner

Eierskifte: I hvilke tilfeller har selger plikt til å opplyse om utbyggingsplaner på nabotomten ved salg av bolig? 

Kortsvindel ved "phishing" - spørsmål om grov uaktsomhet

Bank/finans: Klagerne hadde blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt e-poster som fremsto som om de kom fra Apple. 

Gå til toppen