Klagebehandling innen forsikring, bank, finans, verdipapirfond og inkasso

Finansklagenemnda (FinKN) er et bransjebasert klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap, og andre finansselskap.

Finansklagenemnda skal gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.

Våre fagområder

Finansklagenemndas årsrapport 2021

Vår nye, digitale årsrapport er nå klar.

Les artikkel

Aktuelt

Yrkesskade etter livredning

Person: Nemnda har uttalt at psykiske skader etter et mislykket livredningsforsøk kan utgjøre en yrkesskade.

Avbestilling av reise pga. Covid-19

Når kan kostnader til avbestilling av reise som en følge av Covid-19 dekkes av forsikringen?

"Olga-svindel" - klager fikk medhold

Bank/finans: En forbruker ble forledet til å oppgi BankID-opplysninger til en person som utga seg for å ringe fra banken. 

Opplysningsplikt om byggeplaner

Eierskifte: I hvilke tilfeller har selger plikt til å opplyse om utbyggingsplaner på nabotomten ved salg av bolig? 

Kortsvindel ved "phishing" - spørsmål om grov uaktsomhet

Bank/finans: Klagerne hadde blitt utsatt for svindel etter å ha mottatt e-poster som fremsto som om de kom fra Apple. 

Bitt av hai - slapp å betale sykehusregning

Person: Reiseforsikringen var utløpt, men nemnda kom likevel til at selskapet var ansvarlig for sykehusutgiftene etter et haiangrep.

Tyveri fra låst garderobeskap

Skade: Forsikringsselskapet fikk ikke medhold i at det var uaktsomt å oppbevare verdigjenstander i et låst garderobeskap.

Er faktura på SMS tilstrekkelig?

Inkasso: En forutsetning for å kunne iverksette inkasso, er at kravet er brakt til forfall. Spørsmålet for nemnda var om faktura på SMS var godt nok.

Gå til toppen